Maarten Pieters: Co-Creation vás uchráni pred zlými rozhodnutiami
Zapájanie zamestnancov, dodávateľov, neziskoviek a najmä zákazníkov do vývoja produktov a služieb je trendom ostatných rokov. „Co-Creation je dobrodružstvo, ktoré volá po otvorenosti, zvedavosti, prekonávaní strachu a vzdaní sa potreby mať všetko pod kontrolou,“ hovorí holandský expert Maarten Pieters, ktorý 17. mája viedol workshop pre členské firmy BLF.
Maarten Pieters vedie oddelenie Co-Creation (t.j. spolutvorby) v spoločnosti Signify, predtým Philips Lighting. Spolu so svojím tímom pracuje na tom, aby si zamestnanci naprieč celou firmou osvojili myšlienku spolupráce na vývoji s ľuďmi mimo spoločnosti, pričom môže ísť o dodávateľov, médiá či samotných zákazníkov.
„Nie je to len myslenie ´out of the box´. Je to akoby ste skladali puzzle. Vy máte určité časti skladačky, ale niektoré časti majú vaši zákazníci. A tie sú kľúčové na to, aby ste dali dokopy celý obraz,“ povedal Maarten na stretnutí s členskými firmami Business Leaders Forum 17. mája v Bratislave.
Na workshope priblížil základnú myšlienku aj princípy Co-Creation ako aj príklady projektov, ktoré riešil vo svojej praxi. Príklady spolutvorby a zapájania rôznych skupín do tvorby produktov a služieb predstavili aj členovia BLF Accenture a Adient.
Accenture sa snažia prinášať inovácie nielen prostredníctvom technológií, ale aj prostredníctvom nových spôsobov spolupráce s klientmi. Osvedčila sa im metóda Design Thinking, ktorá je participatívna a efektívna zároveň. Adient ako popredný výrobca automobilových sedadiel zase dáva možnosť študentom strednej umeleckej školy v Trenčíne vyskúšať si proces navrhovania a výroby sedadla.
„Tvorcovia produktu si často lámu hlavu nad niečím, čo dokáže vyriešiť obyčajné stretnutie rôznych stakeholderov. Pýtať sa najmä zákazníkov na jemné nuansy je nesmierne dôležité. Práve tieto nuansy totiž potom spravia váš produkt špeciálnym a úspešným,“ uviedol Maarten.
Zároveň upozornil, že proces Co-Creation nekončí vytvorením produktu. Intenzívna komunikácia so zákazníkmi by mala pokračovať aj naďalej. A zákazníci zároveň nie sú jediní, na koho by mali firmy pri Co-Creation myslieť.
„Firmy často narážajú na nedostatok motivácie svojich zamestnancov zapájať sa do procesu spolutvorby. Moja rada je jednoduchá – buďte osobní. Hromadné e-maily nefungujú, osobný kontakt a úprimný záujem o pohľad z druhej strany áno.“
Podujatie bolo súčasťou konceptu BLF Štafeta, v rámci ktorého si členovia Business Leaders Forum vymieňajú skúsenosti a príklady najlepšej praxe na konkrétne témy zodpovedného podnikania za účasti externých odborníkov.