Budúcnosť práce je hybridná, kľúčová je schopnosť rýchlo sa prispôsobiť zmenám
Združenie Business Leaders Forum sa na prvom štvrťročnom stretnutí členských firiem v tomto roku venovalo téme flexibility v práci a privítalo nového pridruženého člena – Fakultu managementu Univerzity Komenského v Bratislave.
Štvrťročné stretnutie členských firiem Business Leaders Forum hostila 20. marca 2025 spoločnosť O2 Slovakia. Do združenia pristúpil pridružený člen – Fakulta managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Tá sa zameriava na prípravu absolventov, ktorí sú schopní efektívne viesť organizácie s ohľadom na spoločenskú zodpovednosť a udržateľnosť. „Naším cieľom je byť v kontakte s firmami, ktoré sú lídrami v zodpovednom podnikaní a zdieľajú hodnoty, ktoré chceme odovzdávať našim študentom a študentkám,” povedal na stretnutí dekan FM UK Peter Štarchoň.
Hlavnou témou stretnutia bola transformácia pracovného prostredia v uplynulých rokoch. Pandémia COVID-19 priniesla nevyhnutné zmeny v spôsoboch, akými firmy fungujú. V diskusiách o budúcnosti práce sa často objavuje téma efektívnej flexibility a opätovného návratu do kancelárií. O tom, ako sa vyvíjajú tieto trendy, hovorila Marcela Havrilová, zakladateľka Future Skills Hub.
Vraciame sa naspäť (do kancelárií)?
Podľa M. Havrilovej bola pandémia akcelerátorom, ktorý urýchlil modernizačné procesy v pracovných modeloch. Firmy sa v rekordnom čase adaptovali na hybridný alebo plne vzdialený, tzv. remote, spôsob práce. Dnes však mnohé z nich nevedia nájsť optimálny prístup.
„Napriek tomu, že máme za sebou päť rokov praxe, flexibilita sa v mnohých firmách stále vníma iba ako benefit, nie ako nový spôsob práce,“ upozornila M. Havrilová.
Prieskum KPMG z roku 2023 ukázal, že až 64 % generálnych riaditeľov verí, že do roku 2026 budú zamestnanci a zamestnankyne opäť plne v kanceláriách. A to aj napriek tomu, že najmä mladší zamestnanci si na flexibilitu zvykli a dobrovoľne sa do kancelárií nevracajú.
V súčasnej praxi sa hybridný model ukazuje ako najoptimálnejšie riešenie. „Až 70 % firiem chce aj naďalej fungovať hybridne,“ uviedla M. Havrilová. Potvrdzuje to aj prieskum medzi členmi BLF, z ktorého vyplynulo, že väčšina firiem umožňuje flexibilné fungovanie, pričom najčastejší je model 3:2 (t.j. 2 dni na prácu z domu), pokiaľ to povaha práce umožňuje.
Ako vyzerá efektívna flexibilita?
Hybridný model neznamená len striedanie dní v kancelárii a „online“. „Podstatné je prispôsobiť pracovný model typu úloh, ktoré človek vykonáva,“ vysvetlila M. Havrilová. Pre efektívnu flexibilitu je dôležité mať jasne definované a vymáhateľné pravidlá, podporovať firemnú kultúru orientovanú na flexibilitu, zabezpečiť kvalitné vedenie a manažment hybridných tímov a vytvárať vhodné priestory, ktoré podporujú spoluprácu a interakciu. „Ak ľudia prídu do kancelárie a len si sadnú k počítaču, nemá to zmysel. Kancelárie by mali byť miestom spolupráce a zdieľania nápadov,“ doplnila.
Podľa M. Havrilovej bude budúcnosť práce aj naďalej hybridná a dynamicky sa vyvíjajúca. Firmy, ktoré dokážu efektívne nastaviť flexibilitu a reagovať na meniace sa potreby zamestnancov, budú mať konkurenčnú výhodu.
Agilné fungovanie v praxi O2
Na tému flexibility práce nadviazala Natália Tomeková zo spoločnosti O2, ktoré pred viac ako rokom prešlo s časťou svojho zamestnanectva na agilný spôsob fungovania. Agilita sa stáva čoraz populárnejším konceptom v moderných firmách, keďže im umožňuje rýchlo sa prispôsobovať zmenám a efektívne reagovať na nové požiadavky. Tento prístup podporuje spoluprácu, rýchle rozhodovanie a neustále zlepšovanie.
„V prostredí, kde sa rýchlo menia potreby trhu a očakávania zákazníkov, je schopnosť adaptácie kľúčová. Hlavným dôvodom nášho prechodu na agilné fungovanie bolo dostať naše nové produkty a služby čo najrýchlejšie k zákazníkom,” povedala N. Tomeková.
Pre úspešnú implementáciu agility v organizácii je dôležité správne nastavenie firemnej kultúry. „Agilita si vyžaduje otvorenosť voči zmenám, transparentnú komunikáciu a dôveru v tímy. Výzvou môže byť zmena myslenia manažmentu, keďže nevyhnutný je posun od tradičného hierarchického riadenia k facilitácii a koučingu,“ uviedla N. Tomeková a dodala: „Nie všetci zamestnanci sa dokážu rýchlo prispôsobiť novým spôsobom práce, preto je potrebné zabezpečiť dostatočnú podporu a školenia pre hladšie prijímanie zmien.“
Dôležité je tiež udržiavanie rovnováhy medzi autonómiou a koordináciou tímov, čo môže byť výzvou najmä vo väčších organizáciách.
Správne priestory podporujú návrat do kancelárií
Spoločnosť O2 sa minulý rok presťahovala do nových priestorov v bratislavskej Eurovei 2, ktoré sa vyznačujú veľkorysosťou rozlohy, dostatkom prirodzeného svetla aj upokojujúcim pohľadom na Dunaj. „Agilita lepšie funguje vo fyzickom priestore. Ten náš sme chceli mať natoľko funkčný a prispôsobený potrebám a očakávaniam našich ľudí, aby do práce chodili s radosťou a bez toho, aby im to niekto prikázal,” uviedla N. Tomeková.
Priestory O2 dávajú priestor prepojeniu a vzájomnej komunikácii aj vďaka unikátnemu interiérovému schodisku, ktoré prepája tri poschodia. Ako sa firme ukazuje v praxi, ľudia ich skutočne vnímajú ako miesto podporujúce tvorivú spoluprácu a využívajú ho v oveľa väčšej miere ako pôvodné pôsobisko. To má zároveň pozitívny dopad na ich spokojnosť, angažovanosť aj produktivitu.