Napriek tomu, že mnohí podnikatelia sa v minulosti prirodzene snažili o prepojenie podnikateľského úspechu s pozitívnym dopadom na spoločnosť (u nás napríklad Tomáš Baťa), prvé definície konceptu spoločenskej zodpovednosti firiem (CSR) sa datujú až do 50. rokov 20. storočia. Pojem „spoločnosť“ pritom bol už v tejto dobe vnímaný široko. V roku 1960 napríklad Keith Davis a Robert Blomstrom napísali: „Podnikatelia uplatňujú spoločenskú zodpovednosť, keď zvažujú potreby a záujmy ostatných ľudí, ktorých podnikateľské aktivity môžu zasiahnuť. Ak tak konajú, potom dokážu dovidieť i veci, ktoré sú mimo úzko definovaných ekonomických a technických záujmov ich firmy.“
Aj ďalšie známe definície pojmu CSR idú nad rámec podpory komunity (filantropie) a zdôrazňujú zodpovednosť voči všetkým stakeholderom. Napokon aj Európska únia vo svojej Zelenej knihe z roku 2001 definuje CSR ako „dobrovoľné integrovanie sociálnych a ekologických záujmov do každodenných firemných činností a interakcií s firemnými stakeholdermi.“
CSR teda vždy bolo komplexnou kategóriou postavenou na troch pilieroch, v ktorých sa zodpovedné podnikanie konkrétne prejavuje (tzv. triple bottom line) – environmentálny (Environmental), sociálny (Social) a ekonomický (Governance).
Akokoľvek, chápanie pojmu CSR sa vo firemnej praxi vzdialilo tomu, ako bol tento pojem zadefinovaný. Mnohé firmy ho dodnes (mylne) používajú iba na pomenovanie aktivít realizovaných na podporu komunity, t.j. filantropiu a dobrovoľníctvo. Navyše, CSR aktivity u časti verejnosti získali nálepku marketingového nástroja a symbolických gest, ktoré neprinášajú skutočný pozitívny dopad.
Aktuálne často používaný pojem ESG reaguje na tieto „neduhy“. Zdôrazňuje hlbšie prepojenie s každodenným fungovaním firmy a strategickú previazanosť s biznisovými cieľmi. Je postavený na merateľnosti a kvantifikovateľných cieľoch. Niektorí odborníci o ňom hovoria ako o „efektívnejšom a strategickejšom mladšom súrodencovi CSR“.
Jednoznačná zhoda o tom, ktorý pojem najlepšie vystihuje podstatu zodpovedného podnikania, aktuálne neexistuje. Niektoré firmy zostávajú pri pojme CSR, pretože ho vždy vnímali širokospektrálne, iné preferujú udržateľnosť či ESG.
V Business Leaders Forum veríme, že to, pre aký pojem sa vo firme rozhodnete, nie je na konci dňa také podstatné. Podstatné je, ako ho naplníte obsahom.